Rachunkowość to proces rejestrowania i podsumowywania informacji finansowych w przedsiębiorstwie. Raportowanie danych finansowych do akcjonariuszy, wierzycieli, organów podatkowych lub innych interesariuszy jest istotną częścią procesu zarządzania finansami. Rachunkowość obejmuje również szerszą funkcję zawodową i obejmuje szereg działań w organizacji, w tym budżetowanie, księgowanie kosztów, usługi rozliczeniowe i płacowe, planowanie podatkowe i zgodność z przepisami, audyt i inne.
Rachunkowość a księgowość
Terminy rachunkowość i księgowość są często używane zamiennie, ale istnieje między nimi kilka istotnych różnic. Podczas gdy oba obejmują śledzenie transakcji finansowych w jakiś sposób, księgowość dodaje analizę tych transakcji, aby zapewnić wgląd w wyniki działalności firmy. Z kolei księgowość to po prostu zapisywanie liczb bez kontekstu i analizy. Na przykład, księgowość obejmuje mapowanie, ile pieniędzy zarobiłeś w czasie poprzez śledzenie wpływów ze sprzedaży i depozytów od klientów; księgowość bada te same liczby, aby określić, czy sprzedaż wzrosła lub spadła w czasie od otwarcia drzwi (co może wskazywać, czy należy dostosować ceny niektórych produktów lub usług).
Sprawdź księgowość online